Akçaabat'ı varoş olmaktan kurtardık

Akçaabat’ta imar çalışmalarına çok fazla önem verdiklerini kaydeden Akçaabat Belediye Başkanı Şefik Türkmen, “Bizden önce burası çok kötü bir hale gelmişti. Eğer öyle devam etseydi Akçaabat diye bir ilçe kalmazdı. Yani varoş hale dönüşecekti. Ancak Akçaabat şimdi cazibe merkezidir” dedi.

03 Aralık 2018 Pazartesi 10:35

Meşhur Akçaabat Köftesi ile ünü il sınırlarını da aşan Akçaabat’ta beş dönemden beri ilçede belediye başkanlık görevini vatandaşın desteği ile yerine getiren Akçaabat Belediye Başkanı Şefik Türkmen görev süresi boyunca en önemli projelerinin imar uygulamaları olduğunu belirterek imar konusunda kimseye taviz vermediklerini dile getirdi.

İşte Türkmen’in açıklamaları:

EN BÜYÜK PROJE İMAR PLANI

Akçaabat’ta gerçekleştirdiğiniz yatırımları anlatır mısınız?

Beşinci dönemi bitirmek üzereyiz. 1994’ten beri Akçaabat’ta belediye işlerini yürütmeye çalışıyoruz. Belediyecilikte önce düzgün bir şehir oluşturmak gerekir. Bana göre en büyük proje imar planıdır. Şehirdeki işlerin başında da bu plan uygulaması geliyor. Düzgün bir şehir kuramazsanız arkasına düzeltemezsiniz. Belediye başkanı olduğum günden itibaren düzgün bir imar yapılaşması için uğraştık.

ÜÇ DÖRT TANE EV VAR YETMİYOR

İnsanlar inşaat işiyle uğraşıyor. Çoluk çocuk işsiz gezerken yaylada köyde ev yapmaya çalışıyor. Bu doğru bir hareket değil. Şehirde, köyde, mezire de eviniz var bir de yaylada ev yapmaya çalışıyorsunuz. İmar Barışı demek ev yapın demek değil. İmar Barışı demek 2018’den evvel ruhsatsız yapılan binaların kayıt altına alınmasıdır. Üç dört tane eviniz var ama çocuklarınız işsiz. Bizim şuanda en çok meşgul olduğumuz konu işsizliktir. Ama yaylada ev yapmaya çalışıyorlar. Senede üç dört defa çıkacaksınız yaylaya ama lüzumsuz yere doğayı tahrip ediyorsunuz. Biz göreve geldiğimiz günden beri düzgün yapılaşma için çalışıyoruz. Yanlış işler yapılmasın, şehir oturulmaz hale gelmesin.

İMAR UYGULAMALARI YAPIYORUZ

Şehrin düzgün bir yapılaşma içerisinde olması için imar uygulamaları yapıyoruz. Bu konuda en çok uygulama yapan belediyeyiz. 9-10 yerde uygulama yaptık. Arsaları, yolları ortaya çıkarıyorsunuz, cami, okul, park alanlarını ayırıyorsunuz. Altyapısını yapıyorsunuz ve bina yapmaya hazır alanlar oluşturuyorsunuz. Biz bunu yaptık. Şuanda 30 bin kişilik imar uygulaması var. Yolları açılmış, altyapısı hazır.

LOKANTALARIMIZIN TÜRKİYE’DE ÖRNEĞİ AZ

Akçaabat’ta turizmde öne çıkmış bir ilçe. Sahil düzenlemesi yaptık. Park ve bahçeler yaptık. Sahilimizde lokantalar, restoranlar yaptık. Bizim lokantalarımızın Türkiye’de örneği azdır. 6 tane büyük lokantamız var. Aynı anda bu lokantalarımızda yaklaşık 4-5 bin kişi yemek yiyebiliyor. Buralarda yazın yer bulunamıyor. Şimdi biz bu turizme yönelik çalışmalarımızı arka bölgelere doğru yaygınlaştırmaya çalışıyoruz.

BATILI TURİSTLERİ ÇEKEBİLMEMİZ LAZIM

Bizim Ortamahallemiz var. Ortamahalle, aynı Beypazarı, Safranbolu gibi tarihi özelliğini koruyarak bugüne kadar gelebilmiştir. Burada restorasyon çalışmalarını yapıyoruz. Belediyemizin 6 tane binası var. Buralarda yeniden düzenlemeler yaptık. Dağ ve yayla turizmine de önem veriyoruz. Körfez ülkelerinden gelen çok sayıda turisti buralarda ağırlayabilmemiz lazım. Onlara buranın doğal güzelliği için geliyorlar. Tarihi yerlerle çok ilgili değiller. Ama bizim bu turistlerin yanı sıra Batılı turistleri de çekebilmemiz lazım. Bu potansiyelimiz var. Hem Akçaabat hem de Trabzon olarak. Kaleler, eski evler, kiliseler var. Bu yüzden Batılı turistleri de çekebilmek için çalışmalar yapıyoruz.

BÖLGEDE BİR İLKİ GERÇEKLEŞTİRDİK

Yayla turizmini geliştirmemiz gerekir. Bu bölgede, Akçatepe denilen bölgede ilk defa lokanta, kafeterya ve piknik alanları yaptık. 24 tane de dağ evi yaptık. Bu çalışma bu bölgede ilktir. Örnek olsun diye biz bunu belediye olarak yaptık. Oraya hem dışarıdan hem içeriden insanlar gidiyor. Özel sektöre, yatırımcılara örnek olsun. Onlar da yenilerini yapsın. Tabii yenilerini yapabilmek için altyapının hazır olması gerekir. Oralarının turizm alanı haline gelmesi lazım. Planda yapılaşmaya uygun hale gelmesi gerekir. Biz bu konuda çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Bir turizm koridoru oluşturmaya çalışıyoruz. Akçaabat sahilden çıkıp Akçatepe, Hıdırnebi, Çal Mağarası, Çayırbağı, Beypınarı Yaylası, Kayabaşı, Taşlı Oba, Simba Yaylası’na kadar çalışmalar yapıyoruz.

AYANA’DA TURİSTİK TESİS YAPACAĞIZ

Sera Gölü çok önemli bir yer. Trabzon’a çok yakın. Körfez ülkesinden gelen burayı çok beğeniyor ve buraya çok fazla rağbet ediyorlar. Burada da gerekli çalışmaları yapıyoruz. Sera Gölü’nün üst kısmında Ayana Tepesi var. Burası geniş bir alan. Turizmde kullanabileceğimiz bir alanı tahsis ettik. 173 dönümlük bir alan. Turistik tesis yapacağız. Şuanda proje çalışmaları devam ediyor. Akçakalemiz çok güzel bir yer. Trabzon’un fethinden 7 sene sonra orası düşmüş. Akçakale direnmiş. Kale duvarları ayakta, buranın da tahsisini aldık. Araştırma kazılarını yaptırdık. Kalenin restorasyon proje çalışmaları devam ediyor. Orayı da turizme kazandırmak istiyoruz.

GÖNÜLLERİ FETHEDİYORUZ

İmar konusunda taviz vermiyorsunuz ama vatandaşlar da zaman zaman tepki koyabiliyor. Bu tepkilere nasıl göğüs gerebiliyorsunuz?

Biz bu işleri vatandaşın önünde yapıyoruz. Fakire fukaraya da yardım ediyoruz. Başını sokmak için ev yapmaya çalışan fakir fukaraya da yardım eden bir belediyeyiz. Ama şehirleri yaşanılmayacak hale getirmememiz lazım. Bizden önce burası çok kötü bir hale gelmişti. Eğer öyle devam etseydi Akçaabat diye bir ilçe kalmazdı. Yani varoş hale dönüşecekti. Cebinde parası olanlar burada oturmuyordu; buradan çıkıp gidiyordu. Ya Beşirli tarafına ya da Türkiye’nin çeşitli yerlerine. Ama şimdi öyle değil. Şimdi Akçaabat cazibe merkezidir. Hem nüfusu artıyor; hem de vasıflı bir nüfus oluşuyor. Kültürel ve sosyal faaliyetler, insanları geliştiriyor ve onların insani yönünü ortaya çıkarıyor. En üst düzeyde kültürel çalışmalara önem veriyoruz.

KİMSEYE RANT SAĞLAMIYORUZ

Cumhurbaşkanımızın dediği gibi gönülleri fethetmeye çalışıyoruz. Fakirin, fukaranın yanındayız bunu herkes biliyor. Adaletli olmaya çalışıyoruz. Çalmıyoruz, çaldırmıyoruz. Kimseye rant sağlamıyoruz. Böyle bir belediyeyiz. Benden önce iktidara mensup bir belediyeydi, tüm imkanlarını kullanıp iflas etmişti. Herhangi bir imkanı kalmamıştı, 8 aydır çalışanlarına maaş vermiyordu. Böyle bir belediyeyi aldık. Aradan geçen zaman içerisinde tüm borçlar ödendi. Altyapısı, suyu, kanalizasyonu yapıldı. Bunların tüm borçları ödendi. Bu borçları ödemek yaklaşık 18 ay sürdü. Tüm borçları bitirdik ama Büyükşehir yapılanması oldu.

ŞUANDA NAKİTİMİZ VAR

Bu sefer ikinci bir sıkıntı ile baş başa kaldık. Akçaabat’ın 14 beldesi vardı. 14 belde bize bağlandı. Bu beldelerin 2-3 tanesi hariç geri kalanların hepsi sıkıntı içerisinde olan belde belediyeleriydi. Sadece memur maaşını verebilen belde belediyeleri vardı. Belediye başkanlarımızın çok gayretli çalışmalarını da biliyorum. Ama imkansızlıklardan dolayı sıkıntılar vardı. Onların borçları faizleriyle birlikte bize kaldı. Onları da tasfiye ettik. Şuanda önemli bir borcumuz yok. Akçaabat’a göre çok cüzi bir borcumuz var. Ama buna karşılık nakitimiz var. Biz parayı yatırım için saklıyoruz. Para hazırlıyoruz ona göre yatırım yapıyoruz. Mesela bir Kültür Merkezi projemiz var. Çok büyük bir proje. Eğer yapılırsa bölgenin en büyük Kültür Merkezi olacak. Biz şuanda yatırım yapabilecek durumdayız.

TELEFERİK İÇİN BELEDİYEDEN PARA ÇIKMAYACAK

Beşikdüzü Belediyesi teleferik projesini yaparak Trabzon’da bir ilki gerçekleştirdi. Ancak bu projeye olumlu bakanlar olduğu gibi olumsuz bakan kesim de var. Akçaabat’ın da bir teleferik projesi hayali vardı. Siz teleferik projesine nasıl bakıyorsunuz?

Teleferik projesinin geri dönüşü varsa yapılmalı. Bizim niyetimizde öyle. Biz de projemizi yaptık; bitti. Akçaabat’ın teleferik projesi tamamlanmış. Müşteri araştırıyoruz. Biz onu yap-işlet-devret modeli ile yapacağız. Yani belediyenin bütçesinden ona para harcamayı düşünmüyoruz. Akçaabat’ın sahilinden Ortamahalle’ye kadar ulaşabilecek. Burada istasyon olacak. İsteyen burada inecek. Oradan da Akçaköy’e gidecek. Akçaköy çok güzel bir yer. Oradan her yer görünüyor. Trabzon, Akçaabat, Kaçkarlar, yaylalar görünüyor. Böyle bir teleferik projemiz var. Şuanda proje firması ile birlikte müşteri arıyoruz. Teleferik projesi ile birlikte iki otel yapmayı da düşünüyoruz.

ŞÜPHELERİMİZ VAR

Kanalizasyon Arıtma Tesisi yapılması planlanıyor. Vatandaş tepkili siz bu projeye nasıl bakıyorsunuz?

Biz Arıtma Tesisi için seçilen yerin uygun  olmadığını düşünüyoruz. Büyükşehir Meclis toplantısında da bunu ifade ettim. Başkanımız ile birkaç defa görüştük. Başka önerilerimizde oldu. Projenin çok sağlıklı olup olmadığı yönünde de şüphelerimiz var. Biz çok uzun seneler bu işleri yaptık. İller Bankası’nda çalıştık. İnşaat Yüksek Mühendisiyim. Altyapı hizmetlerini uzun süre yürütmüş birisiyim. Proje mühendisliği de yaptım. Bu yüzden bu işlerden çok iyi anlarız. Bu projenin tekrar gözden geçirilmesi gerekiyor. Yeniden değerlendirilmeli. Bunu bir ekip ile birlikte incelemek gerekir.

TURİZM ALANI OLMALI

Buraya büyük bir yatırım yatırım yapılacak bu borç ile yapılacak. Belki yıllarca Büyükşehir Belediyemiz borç ödemek zorunda kalacak. Bunun için çok iyi irdelenmesi gerekir. Ayrıca yeri olarak da şunu söylemek isterim. Bu bölgede şehir hastanesi yapılmak üzere. Artık yeri kesinleşti. Bu hastane hem bölgemize hem de komşu ülkelere hizmet edecek. Körfez ülkelerinden gelen turistlere de hizmet edecek. Öğrendiğimize göre Batılı ülkelere göre bizim sağlık hizmetlerimiz çok ucuz. Bu yüzden tercih edilmesi olasılığı çok yüksek. Şehir hastanesi aynı zamanda sağlık turizmine de hizmet edecek. Onun için onun etrafında böyle tesisler yapmamak lazım. Yine onun hemen bitişiğine Hafif Raylı Sistemin hangarları da konmak isteniyor. Bu da doğra değil. İkisi de doğru değil. Buralar turizm alanı olarak değerlendirilmeli. Hastane, yan tarafında parklar, lokantalar, diğer tesisler yapılabilir. Karayolları’da başka yere taşınabilir.

GÖZDEN ÇIKARMAK GÖRE DEĞİL

Trabzon’un doğal kumsalı olarak kalan tek yerdir. Başka yer yok. Her yer bozulmuş, denize girilebilen bir yerdir. Orada şantiye kuruldu. O şantiyenin kurulduğu yer, kumsaldı. Eski fotoğraflardan görebilirler. Şantiyeye su basmasın diye kumun üzerine taş koydular. Taşları aldığınızda altından kum çıkar ve oraları kullanırsınız. Bizim de Yıldızlı’da bir balıkçı barınağımız var. Burası da bir kumsal. Yani böyle bir yeri gözden çıkarmak doğru değil. Sera Gölü ile buralar birleştirilebilir.

İNSANLAR AKÇAABAT’A GELEMİYOR

Kavşaklarda bazen ölümlü kazalar meydana geliyor. Kavşak çalışmaları ne durumda?

İnsanlar Akçaabat’a gelemiyorlar. Geliyorlar, dönemiyorlar. Bu işin çok önceleri yapılması lazımdı. Tereddütlerden dolayı. Orada bazı esnaflarımızın zarar görebileceği düşüncesiyle bugüne kadar yapılamadı. Ancak dar boğaz hale dönüştü. Bilhassa Devlet Hastanesi’nin önü. Yani Düzköy yol ayrımı. Mutlaka bir an evvel halledilmesi lazım. Biz de kendimize göre bir çalışma yaptık. Kesinlikle transit yolun sahilden geçirilmesi düşünülmemeli. Kumsalları ve falezleri bozmamak lazım.  Düzköy kavşağı yapılmalı ama bu ileriye dönük kalıcı çözüm olmaz. Asıl çözüm Güney Çevre Yolu Projesidir. Etap olarak ele alındığında Kanuni Bulvarı’nın olduğu bölüme kadar yapılmalıdır. Gümüşhane’de, Ordu’da yapıldı. Giresun’da çalışmalar devam ediyor. Samsun’da da yapıldı.

KURUMLAR SÖZ BİRLİĞİ YAPAMADI

Peki diğer iller çevre yolu projesini gerçekleştirdi; bazı illerde dediğiniz gibi çalışmalara başladı. Trabzon’da neden bu projeye başlanamıyor?

Kurumlar çok fazla söz birliği yapamadılar. Bu yüzden böyle oldu. Kanuni Bulvarı’ndan evvel Güney Çevre Yolu’num ele alınması  gerekirdi. Kanuni Bulvarı’na çok büyük paralar harcanıyor. Kamulaştırmalar çok pahalı. Devlet bayağı paralar yatırdı. Ama biz önceliği Güney Çevre Yoluna verecektik. Bundan sonra mutlaka Güney Çevre Yoluna ağırlık vermek zorundayız. Ama Düzköy kavşağını da bekletemeyiz. Bir an önce başlamalıyız. İhalesi yapıldı; bizim öneri projemiz de var. Derenin üzerine estetik bir döner kavşak yapılabilir diye düşünüyoruz. Çok da güzel olur. İnsanların unutmayacağı bir eser oraya konulabilir.

GÜCÜMÜ AKÇAABAT İÇİN KULLANDIM

Son olarak Akçaabatlılara neler söylemek istersiniz?

Uzun süre belediye başkanlığı yapan birisiyim. Beş dönemdir yaptım. Anavatan Partisi’ne davet edildik; halkın baskısı ve isteğiyle. Aynı şekilde de AK Parti’ye geldim. İhtiyaç olabilir. Bugüne kadar çok önemli hizmetler yaptık. Bundan sonrası için de çok önemli projelerimiz var. Bunlar sanıyorum bir şekilde yapılır. Biz bütün gücümüzü Akçaabat için kullandık. Geldiğim günden itibaren bilgimi, birikimimi, her şeyimi Akçaabat için kullandım. Ticaret yapmadım. Ailemde ticaret yapmadı. Onlarda dışarıda iş yaptılar. Vatandaşlarımıza da diyeceğim şudur ki onlar biz beş dönem seçtiler. Onlara müteşekkirim. Bize Akçaabat’a hizmet etme şerefini verdiler. Bu şerefe nail oldum. Çok zor zamanlarda da beni seçtiler, desteklediler. Onlara çok teşekkür ediyorum.